Mar 23, 2016
El Hayam
Comments Off on דיני ימאות – מדריך משפטי קצר

דיני ימאות – מדריך משפטי קצר

 

בזמן שלרוב הליכים משפטיים מתחום הפלילי, מקרקעין, משפחה, רכוש ודומיהם זוכים לתהודה גדולה בתקשורת ובכלל בעולם המשפט, תחום המשפט הימי ודיני הימאות נשמע לעיתים רחוקות מאוד, בקול ענות חלושה הן בגלל שנערכים פחות משפטים בתחום זה והן בגלל שלא מדובר בנושאים “אטרקטיביים” פחות בעיניי התקשורת. כאשר זה קורה, אז גדלה החשיפה כמובן.

בסיקור זה נציג בקצרה מספר עובדות הנוגעות בנושא, סוגיות מרכזיות בתחום ונתונים כלליים בישראל, אך לפני כן נציין שבלא מעט מקומות בעולם משפטים ימיים דווקא זוכים לתהודה גדולה, בעיקר כשמדובר בסכסוכים בין מדינות אודות גבולות המים הטריטוריאליים. לא פעם מדינות שונות שולחות ספינות וסירות במטרה לקבוע עובדות בשטח, דבר שיוצר סכסוכים ומוביל למשפטים ובוררויות בינלאומיות בין מדינות.

 

משפט ימי

משפט ימי   “מבפנים ומבחוץ”

בגדול, ניתן לקטרג את תחום המשפט ימי ודיני הימאות לשני חלקים מרכזיים: החלק הפנימי, זה שמתרחש בתוך המים הטריטוריאליים של המדינה והוא יכול להתרחש בין דייגים, בין בעלי סירות וכו’ – חלק זה נידון בבית משפט מקומי, בישראל הוא נידון בבית משפט מחוזי בחיפה אשר יושב כבית משפט לימאות. החוק התקף בישראל מוסדר עוד מימי הבריטים עם תוספות שונות.

בנוגע לחלק “החיצוני”, קיים החוק הבינלאומי העוסק בסכסוכים בין מדינות או ארגונים בינלאומיים, דבר שיכול להתרחש בגבולות המים הטריטוריאליים או מחוץ להם. במקרה כזה העניין נידון בבית דין בינלאומי ובבוררויות בינלאומיות.

במרבית המקרים, בארץ ובעולם, הסוגיות שנידונות במשפט ימי הן סוגיות שקשורות לתביעות טריטוריאליות ואינטרסים כלכליים ונובעות מהאופן בו מתחלק השטח הימי – מקו המוצא, קו המים הרדודים, מתחיל מה שנקרא מים פנימיים, אזור השייך למדינה היושבת על חופו של חלק זה. בחלק זה אין כניסה לספינות זרות כלל. חלק זה מגיע כולל שטח של 12 עד 24 מייל. לאחר מכן מתחיל השטח של המים הטריטוריאליים שהוא משתרע על 12 מייל, ובהמשך יש אזור סמוך של 24 מייל מקו המוצא, הוא מיועד למנוע הגירה לא חוקית ולמנוע פגיעה בחוק ובמנהגים של אותה מדינה. האזור של עד 200 מייל מקו המוצא, נחשב אזור כלכלי בלעדי, בו ניתן לבצע פעילויות כלכליות שונות.

כפי שניתן להבין הים מחולק על פי חלקים שונים, במטרה לאפשר מצד אחד למדינה לפעול בצורה בטוחה ושקטה, לשמור על ביטחונה ועל חוקיה, כאשר בחלקים רחוקים יותר מהחוף המטרה היא לאפשר שייט לצורכי מסחר ופעילות כלכלית וכן למטרות ספורט, תיירות ועוד. פעמים רבות טשטוש זה בין הצרכים של המדינה לבין הצרכים של העולם כולו, גורם לסכסוכים ולפגיעה קשה ביחסים בין המדינות.

 

עוד משהו שיעניין אותך:

שי פניני – משרד עורכי דין

לשכת עורכי הדין – אתר האינטרנט של הלשכה

עו”ד שי פניני – משרד עורכי דין בחיפה

שי פניני באתר עו”ד ציון אמיר

 

לא ניתן להגיב